Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Lot krajowy w Chinach. Wyznacznik jakości produktu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Lot krajowy w Chinach. Wyznacznik jakości produktu?
fot. Piotr Bożyk
Proces zubożania produktu pokładowego w Ameryce i Europie trwa w najlepsze. Albo linie lotnicze nie oferują już „bezpłatnie” żadnego serwisu w czasie lotów krajowych, albo produkt ten jest minimalistyczny – np. woda. W tym samym czasie, Chińczycy na rejsach krajowych serwują pełnoprawny posiłek – „w cenie” biletu.

Pandemia COVID-19 pozwoliła liniom lotniczym wrzucić wyższy bieg we wdrażaniu polityki cięcia kosztów i obniżania elementów składowych taryf biletowych. Kiedyś, na rejsach krajowych i lotach wewnątrz Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Ameryki, pasażer – nawet w klasie ekonomicznej – otrzymywał „bezpłatnie” posiłek, którego wielkość uzależniona była od długości rejsu.

W przypadku „krajówek” była to zimna przekąska, podczas gdy w przypadku lotów międzynarodowych o krótkim i średnim zasięgu był to gorący posiłek. Do tego podróżni otrzymywali napoje zimne i gorący – zarówno bezalkoholowe, jak i procentowe (nisko i wysoko). W postpandemicznych realiach taka praktyka jest historią; bilety lotnicze zdrożały, lecz produkt został drastycznie – w imię oszczędności – zubożany.

Amerykańsko-europejski downgrade

W Europie i USA różnica między przewoźnikami tradycyjnymi i operatorami o modelu niskokosztowym właściwie się zatarła, gdyż flagowe (narodowe) linie lotnicze „wzbogaciły” swój produkt o rozwiązania znane z lotów samolotami budżetowych firm. Tożsamość ofertowa ma jednak jedno różnicę – cenę. Pasażerowie za loty płacą obecnie o nawet połowę więcej (cena biletu lotniczego zależy od destynacji), a otrzymują w zamian mniej.

Grupa Lufthansy oferuje już tylko buteleczkę wody i czekoladkę. Air France-KLM testuje płatny serwis, aby „lepiej sprostać oczekiwaniom pasażerów”, co de facto oznacza zmianę polityki serwisowej – francusko-holenderski holding zakończy wkrótce „bezpłatny” serwis kanapeczki z goudą/chlebka bananowego i napojów.



Za to Polskie Linie Lotnicze LOT trzymają wysoki poziom, albowiem na rejsach krajowych pasażerowie otrzymują bułeczkę i wodę, podczas gdy na dłuższych lotach w unijnym regionie serwowane są także zimne i gorące napoje (herbata i kawa), wino i piwo. Inaczej – wbrew rynkowemu trendowi – postępują także Turkish Airlines, które na rejsach europejskich serwują pełnoprawny posiłek (śniadanie lub obiad) i napoje alkoholowe i bezalkoholowe, a na lotach regionalnych i krajowych ciepłe i zimne napoje oraz przekąski w formie kanapki i jogurtu.

Chiny „na opak”

Chińskie linie lotnicze prowadzą odmienną politykę przewozową, w ogóle nie obniżając jakości oferowanego produktu. Latając krajowo (!) w Państwie Środka, w zależności od długości rejsu, pasażer – także w klasie ekonomicznej – może liczyć na „bezpłatny” serwis i otrzymać posiłek. Ciepły posiłek podróżni otrzymują wtedy, kiedy dany rejs trwa nie mniej niż 90 minut.



W czasie krótszych lotów serwowane są lunchboxy, które zawierają przeważnie kanapkę, owoc i jogurt. W czasie mojego rejsu z Chengdu do Shenzen, linie lotnicze Air China zaserwowały gorący posiłek (kurczaka z ryżem), jogurt, ciastko i gorące i zimne napoje.





Warto podkreślić, że loty krajowe w Chińskiej Republice Ludowej nie są drogie – ceny lotów do trzech godzin (w klasie ekonomicznej) nie przekraczają 350 złotych. Najdroższe są loty z i do Urumczi, które kosztują nie mniej niż 450 złotych, a nawet ponad 700 złotych – jest to spowodowane położeniem geograficznym stolicy regionu autonomicznego Sinciang. Lot między np. z i do Shenzen trwa około pięciu godzin.

Przykład Chin (i lokalnego produktu) pokazuje dobitnie, że nawet przy dość niskich cenach lotów – połączenia lotnicze w Państwie Środka są zwykle subsydiowane – produkt pokładowy może być atrakcyjny dla pasażerów. O ile polityka „cięcia” kosztów w czasie pandemii była uzasadniona, to obecnie – kiedy linie lotnicze notują rekordowe wyniki finansowe, w tym zyski po opodatkowaniu – proces zubożania oferty nie jest uzasadniony.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

Pasażer i linie lotnicze

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

inf. pras. 13 sierpnia 2025

Wakacje bez tłumów? Turystyczne perełki poza utartymi szlakami

Pasażer i linie lotnicze

Zerowy VAT na loty krajowe w Danii

Pasażer i linie lotnicze

Zerowy VAT na loty krajowe w Danii

Mateusz Kieruzal 29 marca 2024

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Pasażer i linie lotnicze

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Przemysław Farsewicz 06 marca 2024

Polski paszport coraz „silniejszy”. Jak jest naprawdę?

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesi trasy z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesi trasy z Polski

Mateusz Kieruzal 02 stycznia 2024

Zobacz również:

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

Pasażer i linie lotnicze

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

inf. pras. 13 sierpnia 2025

Wakacje bez tłumów? Turystyczne perełki poza utartymi szlakami

Pasażer i linie lotnicze

Zerowy VAT na loty krajowe w Danii

Pasażer i linie lotnicze

Zerowy VAT na loty krajowe w Danii

Mateusz Kieruzal 29 marca 2024

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Pasażer i linie lotnicze

Mumbaj: Samoloty czekają w powietrzu po 60 minut

Przemysław Farsewicz 06 marca 2024

Polski paszport coraz „silniejszy”. Jak jest naprawdę?

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesi trasy z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air zawiesi trasy z Polski

Mateusz Kieruzal 02 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij